Sok cégnél bevált a koronavírus miatt bevezetett távmunka, ezért több vállalkozás kezdte ezt kihasználva csökkenteni költségeit. Feljövőben vannak azonban a külső kerületek és vidéki városok olcsóbb irodái, valamint az alkalmanként bérelhető helyiségek.
Március közepén munkavállalók százezrei hirtelen kényszerültek home office-ba a koronavírus miatt.
A távoli munkavégzés sok vállalkozásnál bevált, ez pedig átrendeződést hozott a fővárosi irodapiacon.
„A kereslet erősen lecsökkent, szinte alig van most igény irodákra Budapest belvárosában.” – kezdte a helyzet elemzését Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa.
A drasztikus visszaesés egyik oka, hogy a cégek rájöttek: a legtöbb feladatot munkavállalóik otthonról is el tudják végezni, hatékonyabb kommunikációval távolról is tudnak együtt dolgozni. Sokan felismerték azt is, hogy ügyfeleikkel nem szükséges mindig személyesen találkozni. Az online térbe került át több megbeszélés, egyeztetés és ez rugalmasabbá teszi a működést.
A home office népszerűvé válásának hatására jelenleg a kisebb méretű, olcsóbb irodák népszerűbbek. Sokat hallani külső kerületekbe, vagy vidékre költöző cégekről, főként a közép- és kisvállalkozásoknál.
Jelenleg is tapasztalható, hogy a vidéki ingatlanok jobban tartják az értéküket, ezzel szemben a belváros nagy károkat szenvedett el: csökkennek az árak és a kereslet is. A szakértő szerint ez csak ideiglenes és a turizmus élénkülésével változhat majd a helyzet.
Eddig is megfigyelhető volt, hogy a nagy cégek új irodaházaikban kevesebb munkaállomást rendeztek be, mint ahány munkavállalójuk volt, számítva az otthoni munkavégzésre.
Most tovább csökken az irodaházak kihasználtsága, van olyan cég, amelyik csak tárgyalásokra és ügyeletre használja az irodáit, ehhez pedig nincs szüksége akkora térre, mint korábban.
Ezzel egy időben megnőtt az érdeklődés a bérelhető tárgyalók iránt. Valószínűleg egyre több olyan iroda, workshop helyszín is megjelenik a piacon, amely egy-egy napra vagy órára bérelhető.
A legtöbb cégnél eddig presztízskérdést volt,
hogy belvárosi irodaházakba járjanak be a munkatársak.
Előbb-utóbb ki fog kiderülni, hogy végül a presztízs vagy az ár számít majd inkább a vállalkozásoknak. Egy biztos, kicsi, vagy nagy lesz az iroda, a munkavállalók és a hatékonyság miatt az egyedi irodabútorok iránti odafigyelésre továbbra is nagy szükség lesz, egyszerre kell, hogy modernek, ergonomikusak, praktikusak és esztétikusak legyenek!
Nem oly régen beszélgettünk Soltész Tiberius-szal, a magyaroszági Kinnarps ügyvezetőjével, a Közép- és Kelet-európai régió értékesítési vezetőjével a rendkívül gyorsan változó piacról.
Az irodai design trendekről pedig ITT olvashatsz.
Vállalatod, vállalkozásod, ügynökséged van és egyedi bútorra vágysz? Keress minket ITT!